arrow

Het laatste nieuws over water

Water is tegenwoordig een hot topic. Naast onze commerciële activiteiten zetten we bij Nature Solutions ook sterk in op sensibilisering en correcte informatieverspreiding. Hier kan u steeds terecht voor de meest recente wateractualiteit en de allerlaatste Nature Solutionsnieuwtjes!

Nieuws

EERSTE PLUG-INHYBRIDEAUTO

Nature Solutions breidde zijn wagenpark uit met een plugin-hybride wagen. Daarmee zetten we in op propere auto’s die amper broeikasgassen uitstoten. Bedoeling is om op termijn verder te verduurzamen.

Elektrische wagens zijn aan een opmars bezig. Vorig jaar is de verkoop ervan in ons land met de helft gestegen. Nog populairder zijn hybridewagens, die zowel door een benzine- als door een elektromotor worden aangedreven. In 2016 werden er in België zo’n 15.405 verkocht – een stijging van 75% in vergelijking tot 2015.

Plug-inhybride

Dit jaar springt ook Nature Solutions op de wagon. We wachtten tot 2017 omdat je met de eerste generatie elektrische en hybridewagens niet volledig elektrisch kon rijden. Zo was er na een bepaald aantal kilometer toch weer sprake van redelijk wat uitstoot. Dat wilden we kost wat kost vermijden. Net als tijdens onze activiteiten in de bouw- en watersector proberen we alle aspecten van het milieu te eerbiedigen.

De markt evolueerde evenwel snel: als alternatief voor fossiele brandstoffen zijn er intussen meer wagens op aardgas en plugin-hybrides. Ook waterstofauto’s druppelen België binnen. Nature Solutions besloot te gaan voor een plug-inhybride. Dat type wagen haalt het hoogste rendement. Een plug-inhybride maakt gebruik van herlaadbare batterijen. Die kun je volledig herladen door het voertuig aan te sluiten op een stopcontact.

Garage Jennes

Als partner voor deze aankoop kozen we voor garage Jennes in Boortmeerbeek, een familiebedrijf waar kwaliteit hoog in het vaandel wordt gedragen. De broers Jennes gaven ons gericht advies en overliepen de verschillende mogelijkheden. Ze lieten ons ook toe enkele wagens te testen.

Zo viel ons oog op de Audi A3 e-tron, met een 8,8 kWh lithium-ion batterij. Daarmee heeft de wagen, volledig elektrisch, een rijbereik van 50 kilometer. Daarna kun je nog rekenen op de benzinemotor. Deze vangt de beperkingen van volledig elektrisch rijden op. In hybridemodus laadt de wagen ook erg snel terug op. Zo wordt, bij het afremmen, de kinetische energie omgezet in elektrische. Het gemiddeld verbruik van de Audi A3 e-tron, met een systeemvermogen van 204 pk, situeert zich rond de 2.5 l/100 km.

Wij zullen ons wagenpark in de toekomst verder verduurzamen. Zo kunnen we zonder zorgen naar lage-emissiezones rijden. Volgend jaar volgt meer dan waarschijnlijk een tweede aankoop. We moedigen ook onze onderaannemers aan om hun machinepark zo duurzaam mogelijk te vernieuwen.