Ondanks de coronacrisis stijgt het aantal verkochte plug-in hybride en elektrische wagens naar een recordhoogte. Uit de meest recente cijfers blijkt dat we echt mogen spreken van een doorbraak van groene wagens in Vlaanderen. “We dienen nu na te denken over hoe we e-mobiliteit zoveel mogelijk kunnen faciliteren.”
In een jaar waar een niet nader genoemd virus de journaals overheerste, viel ook positief nieuws te rapen. Zo gaat het de goede kant op wat elektrisch rijden betreft. Jurgen Van Rompaey, met Nature Solutions een erkend installateur van laadpalen, sprak daarover met Jeroen Cockx van het Departement Omgeving.
Jurgen Van Rompaey (JVR): In 2020 kunnen we echt spreken van een doorbraak van milieuvriendelijke wagens in Vlaanderen. Het marktaandeel overstijgt intussen 11 procent, terwijl het in 2019 nog minder dan 5 procent bedroeg.
(knikt) Er is al jaren sprake van een exponentiële groei, maar het ging voorlopig om een relatief klein aantal wagens. Nu komen we in de fase dat milieuvriendelijke wagens ook echt een significant deel uitmaken van de vloot. In november 2020 was ruim twintig procent van de nieuwe wagens een elektrisch of plug-in hybride voertuig.
JVR: Klopt het die stijging vooral te danken is aan bedrijven?
Inderdaad. In november 2020 was bijna de helft van alle nieuwe bedrijfswagens plug-in hybride (38%) of elektrisch (11%), mede dankzij de fiscale voordelen. Bedrijven kunnen namelijk onverminderd genieten van een fiscale aftrek op de aankoopkosten van een elektrische wagen. Intussen komen ook elektrische leasewagens of afgeschreven bedrijfsvoertuigen langzaam maar zeker op de tweedehandsmarkt.
Elektrisch rijden is ook aantrekkelijker geworden. De actieradius van een elektrische wagen is veel groter dan een aantal jaren geleden, en ook de laadinfrastructuur verbetert. We dienen nu na te denken over hoe we e-mobiliteit zoveel mogelijk kunnen faciliteren.
JVR: Volgens mij zijn er heel wat particulieren die zouden willen overschakelen, maar is vooral de aankoopprijs nog een struikelblok…
Er blijven drempels, ook al zijn ze minder hoog geworden. Nu, het aanbod van elektrische wagens is gewoon nog te beperkt voor de man in de straat. De elektrische modellen zijn vooral duurdere types, zoals SUV’s. En autoconstructeurs beginnen pas nu stilaan ook kleinere, goedkopere modellen aan te bieden.
JVR: Het zijn dus vooral de constructeurs die nog de omschakeling moeten maken van traditionele voertuigen naar zero-emissie…
… en de Europese Unie geeft ze daarbij een duwtje in de rug. Nieuwe regelgeving over de uitstoot maakt dat constructeurs verplicht zijn om een minimumpercentage aan elektrische auto’s aan te bieden.
JVR: Misschien moet men ook meer publieke laadinfrastructuur voorzien? In Amsterdam struikel je bijna over laadpalen, maar in Vlaamse steden zie je dat niet.
We zijn volop bezig met de uitrol van 5.000 publieke laadpunten, ook in de steden. Maar dat ligt soms moeilijk: heel wat stadscentra kampen met parkeerproblemen, of het bestuur wil net een autoluwe binnenstad. Daarom vind je laadinfrastructuur nu vooral in parkings, bij bedrijven, of aan de rand van de stad. We werken daarvoor samen met privé-eigenaars. Die staan daar meestal ook voor open, mits wat ondersteuning.
Er komen in de steden wel heel wat deelsystemen van de grond mét elektrische wagens. Dat is een goede zaak, want hoe vaker hij wordt gebruikt, hoe goedkoper een elektrische auto globaal wordt. Maar vanuit de Vlaamse overheid willen we nog meer laadpalen op straat. De minister heeft recent aangekondigd dat ze zo’n 30.000 extra laadequivalenten wil creëren tegen 2025. Dat laat langere ritten toe, zorgt voor meer bewustwording en opent ook mogelijkheden voor mensen die geen eigen infrastructuur kunnen voorzien.
JVR: De voorbije jaren werden op vlak van mobiliteit doelen gesteld om de klimaatverandering tegen te gaan. Ligt de huidige positieve trend in lijn met die doelstellingen?
De transitie naar zero-emissie voertuigen valt in ieder geval niet meer af te remmen. In de relatieve maandelijkse verkoopcijfers van de wagens op ‘clean power’ zien we een enorme stijging sinds 2018. Dat doet het beste verhopen: onze doelstelling voor het marktaandeel van zero-emissiewagens in 2020 was 7,5 procent, en de voorbije maanden haalden we dat cijfer bijna. Voor alle elektrische wagens samen zaten we er zelfs boven. In 2025 willen we naar 20 procent zero-emissie, in 2030 naar 50 procent. We werken volop aan een strategie om die cijfers ook te halen.
Ook op het Europese toneel focust men op propere voertuigen. Men wil zelfs evolueren naar elektrische vrachtwagens en bussen. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, want laadinfrastructuur voor hoge vermogens is complexer. Anderzijds worden batterijen, ook van voertuigen, in de toekomst ook belangrijker in het functioneren van het energiesysteem.
JVR: E-mobiliteit wordt vooruitgeholpen door de energiemarkt?
(knikt) Je gaat met je wagen waarschijnlijk meer kunnen dan rijden alleen. Er lopen projecten met voertuigen die elektriciteit teruggeven aan het net, maar ook projecten waarbij autobatterijen een tweede leven kennen door het gebruik in een andere toepassing. De mogelijkheden zijn er – het is alleen nog de vraag hoe we dat alles op een goede manier tot stand kunnen brengen.
Nature Solutions is een erkend installateur van oplaadpalen voor elektrische auto’s en fietsen. Meer info? Mail naar info@naturesolutions.be of tel. 015 63 75 53 (van maandag t.e.m. vrijdag, van 8.30 tot 17u).